maandag 17 februari 2014

Recensie - Dan Lepard Bakken

Een chique bakbijbel voor elk niveau! Een leesboek die je meeneemt in de wereld van bakken.
Het is een gebonden boek met een harde kaft met maar liefst 576 pagina's! Met zijn pasteltinten denk ik meteen aan zoet en dit wordt doorgezet aan de binnenzijde, waar elk hoofdstuk zijn eigen grafische print heeft.

Bakken heet het boek, hoe simpel kan het zijn, maar alles omvattend. Want in dit boek vind je alles: van brood tot taarten, koekjes en zoete hapjes en een klein hoofdstuk avondeten met hartige hapjes. Elk hoofdstuk begint met een eigen inhoudsopgave, met als vast terugkomende onderwerpen: Inleiding en Tips & technieken. Je krijgt dus zowel bij brood als taarten en alle overige hoofdstukken alle tips die Dan Lepard in zijn carrière heeft opgedaan.

Het boek leest makkelijk weg en is voor mij zowel een leesboek als een receptenboek. Hij schrijft in verhaallijn, dat kan je prettig vinden of niet. Want zelfs de recepten zijn in verhaallijn stap voor stap omschreven. Voor het snelle opzoeken van een tip of techniek vind ik het niet handig. Vaak ben ik dan al aan het bakken en wil ik toch nog net even die ene tip van Dan meepakken. Maar wanneer ik lekker op de bank zit vind ik het een heerlijk boek om te lezen. Zelfs elk recept begint na de titel met een anekdote of extra informatie over de oorsprong van het recept. Hij neemt je mee in zijn bakwereld en zo krijgt het boek een persoonlijk tintje.

De fotografie is mooi en duidelijk. Ik ben heel visueel ingesteld en vind het prettig om bij elk recept een foto te zien. Zo weet ik meteen wat het eindresultaat is en wordt ik sneller uitgedaagd dit ook te bakken. Helaas staat niet bij elk recept een foto, maar ongeveer om en om. Wellicht ook logisch, want anders zou dit boek uit twee delen moeten bestaan, want er staan ongelofelijk veel recepten in.

Meer dan 280 recepten! En allemaal toegankelijk voor de thuisbakker. De recepten bevatten 'normale' ingrediënten, ik ben geen gekke dingen tegen gekomen. Zowel voor beginners als gevorderden staan er heerlijke recepten in dit boek. Achterin het boek vind je een uitgebreide index.

Conclusie

Dit boek staat in de keuken en in een boekenkast. Een boek om uit te bakken en om te lezen.  Wanneer je de tips & technieken uitprobeert en opvolgt maakt dit boek van jou een (nog) betere bakker! Onmisbaar voor de bakliefhebber.

Bakken, Dan Lepard
Fontaine, oktober 2013, 576 pagina’s, gebonden.
Prijs: € 39,95 ISBN: 9789059564800