zondag 19 januari 2014

Spritsen Valentijn special



















Iedereen kent wel dat gevoel; binnenpretjes, vlinders, van de wereld, het zoete gevoel van liefde. Je voeten raken even niet meer de grond, zwevend door het leven en het liefst wil je dat het nooit meer stopt. Dat zweven weet ik nog heel goed. Na de eerste liefdesverklaring die mijn vriend en ik aan elkaar gaven bevond ik mij op de roze wolk. We belden elkaar elke dag, 300 km afstand deed ons niks, want aan de telefoon was het net of we naast elkaar zaten. Zo dronken we samen koffie, aten we ons ontbijt en tuurden we samen uit het raam. Uren lang bellen, we leerden elkaar steeds beter kennen en de afstand was even weg. Ophangen was vreselijk, maar na een lange sessie van heen en weer: "Hang jij maar op", was het dan toch het moment. Na een paar minuten verlangde ik alweer naar het horen van zijn stem en kon ik niet wachten tot we elkaar weer lieve woordjes konden toe fluisteren. Wat was dat heerlijk! Totdat na de eerste maand de rekening van mijn mobiel op de mat viel. Bam, ik viel van mijn zo geliefde roze wolk af, 200 euro. En ook hij had een hoge rekening. Weg roze wolk, Hello reality.

Binnen een paar minuten verover je hem of haar met deze spritsen, gespoten in een hartjes vorm. Bereid met gezonde ingrediënten, waardoor deze spritsen ook heel goed in een gezond eetpatroon passen. Om het af te maken, maak je er je eigen lintje met labeltje aan waar je jouw hartenwens op schrijft. Veel plezier met het verassen van jouw Valentijn!


Ingrediënten (30 kleine koekjes of 15 grote koekjes)

125 g bloem
110 g kokosolie (of boter)
60 g kokosbloesemsuiker (of witte basterdsuiker)
20 g ei
7 g vanillesuiker
snufje zout
etl melk (eventueel)

Per grote koek 107 kcal.
Per kleine koek 54 kcal.



Bereiding

Verwarm de oven voor op 160 graden. Zet een bakplaat klaar met bakpapier.

  1. Laat de kokosolie op kamertemperatuur komen (niet smelten) en prak het met een vork en roer vervolgens tot het een gladde massa word.
  2. Mix in een kom de kokosolie, kokosbloesemsuiker en het ei tot een luchtig mengsel. Hoe lichter de kleur hoe luchtiger het mengsel.
  3. Voeg beetje bij beetje de bloem toe en meng in de laagste versnelling. Wanneer alle bloem is toegevoegd, mix je in een hoge versnelling om het mengsel luchtig te maken. Krijg je het idee dat het mengsel iets te stug is, voeg dan 1 eetlepel melk toe.
  4. Neem de spuitzak met een groot gekarteld spuitmondje en vul deze met het mengsel. 
  5. Spuit op het bakpapier vrij grote hartjes, zodat je straks makkelijk een lintje door het hartje kan halen. Of spuit de klassieke vorm sprits of een vorm die jij graag wil.
  6. Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak in 20 minuten goudbruin.
  7. Maak ondertussen de kaartjes, waarop je jouw harte wens schrijft. Maak met de perforator een gaatje waar je het lintje door trekt.
  8. Haal na het bakken de koekjes uit de oven, laat afkoelen en maak ze vervolgens af met jouw persoonlijke Valentijns wens.

Laat afkoelen en bewaar in een luchtdichte trommel, maximaal 10 dagen.

Met dank aan Mannin van de blog Baksels voor de inspiratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...