dinsdag 14 januari 2014

Dag menu - wat eet ik





Ik krijg geregeld de vraag wat ik nu eigenlijk op een dag eet. Graag wil ik jullie meenemen in een willekeurige dag van de week. Wat eet ik en een paar tips die ik belangrijk vind. Kanttekening hierbij: ik ben 1.83 m lang, dus ik eet waarschijnlijk meer dan bijvoorbeeld iemand van 1.60 m lang. Houdt daar dus rekening mee. Tot slot wil ik zeggen dat dit geen 'moeten' is of feiten, het zijn mijn bevindingen die voor mij werken. Dus haal er uit wat voor jou nuttig is.

Wil jij ook een keer jouw dag menu vertellen? Mail het mij kleurrijketen@gmail.com. Eventueel met foto's. Ik vind het namelijk altijd leuk om te weten hoe anderen eten en wellicht kunnen we elkaar inspireren.

 




Belangrijkste speerpunten

Eet lekker
Zorg dat je tevreden bent na elke maaltijd. Namelijk, als ik niet lekker heb gegeten krijg ik na een uur alweer zin in iets, of ga opzoek naar hoe kan ik toch tevreden kan raken en dan ga ik 'slechte' (te veel) dingen eten. Je mag alles eten, maar met mate. Een keer pizza of friet (lees 1x in de maand) kan.


Regelmaat
Zorg voor regelmaat, maar doorbreek het af en toe ook na een maand. Vlieg dan keihard uit de bocht door eens lekker veel te eten. Pak de volgende dag je ritme gewoon weer op. Dat is alleen maar goed. Je lichaam went aan jouw vaste eetpatroon, dat heeft hij ook nodig, maar kan daardoor na een tijdje  lui worden. Dus door opeens te veel te eten, schrikt je lijf en denkt; Hey werk aan de winkel! Verbranden, verwerken, actie!


Sporten!
Superrrr belangrijk, want daarmee hou je je verbranding op pijl. Wanneer je de regelmaat aanhoudt van om de dag sporten, bijvoorbeeld: maandag, woensdag en vrijdag, zal je lichaam op de dagen dat je niet sport deze verbranding vasthouden en dus verbrand je zonder te sporten de volgende dag gewoon nog meer calorieën!


Snoepmoment
Las voor jezelf een duidelijk snoepmoment in. Voor mij is dat donderdagavond. Dan ga ik dus over de 100 calorieen en snoep de hele avond. Ik eet dan een klein reepje chocola en een halve zak chips (wel de lichte variant Lay's baked). En daar geniet ik van. Dat zorgt er voor dat ik op de andere dagen geen vreetbuien krijg en het vol kan houden.

Dag menu

Ontbijt 8.00 uur
Kommetje yoghurt (200 ml) met een beetje zoetstof naar smaak, 1 eetlepel gebroken lijnzaad en 1 eetlepel chiazaad die ik eerst geweld heb in water tot een papje (dat duurt ongeveer 10 minuten). En 3 eetlepels zelf gemaakte Cruesli quinoa. Dit is een lowcarb ontbijt, waardoor je juist je vetten gaat verbranden tijdens het sporten ipv de koolhydraten die je net hebt gegeten.

Tussendoortje 10.30 uur
Een koekje, zoals Kokos makronen met quinoa, 2 mini Abrikozen bananen muffins of 6 Knapperige chocolade koekjes, zolang je maar niet boven de 100 calorieën uitkomt. Of ipv dit een stuk fruit, een Appelreepjes met cranberry, peer of halve banaan. Dit moet je waarschijnlijk in eerste instantie ff uitzoeken, vooral wat vind jij lekker. Maar daarna gaat het vanzelf.

Lunch 12.30 uur
Drie boterhammen met margarine. Eentje met kaas 48+, komkommer en tomaat, eventueel aromaat voor de smaak.
Eentje met houmous en een boterham met melk hagelslag. Ik neem er drinken bij, de ene keer biogarde, drinkyoghurt, verse jus, water, thee...etc. Ik eet tijdens de lunch dus gewoon waar ik zin in heb, geen concessies in ligt producten of dergelijke, tenzij ik dat lekker vind zoals diverse smaken van Philadelphia .

Tussendoortje 15.30
Een koekje of cracker met iets, zolang je maar niet boven de 100 calorieen uitkomt. Of ipv dit een stuk fruit, een appel, peer of halve banaan. Zie voor suggesties ook de Calorieën index, deze kan je extra helpen om een gezonde keuze te maken.

Diner 17.30
Wat de potschaft, ook hier doe ik geen concessies. Ik eet alleen wel gevarieerd, 2 dagen aardappels, 2 dagen rijst, dan pasta etc. En geen vette romige sauzen, maar juist de woksauzen, boemboe en rode sauzen. En voor mij werkt het heel goed om 2 schijven te eten. Normaal eet je bijvoorbeeld rijst, groente en vlees/vis. Dan kies je of: rijst met groente of groente met vlees. Die laatste is de beste keuze, omdat je dan de koolhydraten laat staan. Ik speel daar een beetje mee. Ik merk dat mijn lichaam het beter verwerkt wanneer ik 2 categorieën kies in plaats van alle drie.

Tussendoortje 20.00 uur
Dit is mijn GTST momentje, koffie en een koekje erbij. Weer onder de 100 calorieën. Een beetje er boven kan best een keer bijvoorbeeld 120 calorieën. Na half 9 eet ik niks meer en drink ik thee of water.

Ik drink de hele dag water, thee en een paar kopjes koffie.


Wat eet jij op een dag? Wil je dat met ons delen? Laat een opmerking achter onder de blog of mail naar: kleurrijketen@gmail.com


Volg Kleurrijk Eten ook op Facebook, Twitter of Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...