maandag 30 december 2013

Kikkererwtenbrood - foodblogswap

Ook deze maand doen we weer mee aan de swap. Wij hebben iets gemaakt van het blog kookstel van Nhan en Anne, een multicultureel blog. Ze zijn al bijna twee jaar aan het bloggen en hebben al een heleboel recepten verzameld.

Kikkererwtenbrood















 
Ik heb gekozen voor het kikkererwtenbrood. Ik moet toegeven dat ik wat sceptisch aan het bakken geslagen ben. Door mijn ervaring met glutenvrij brood (op basis van aardappel en erwten) was ik erg bang dat het geheel droog en hard zou worden. Het resultaat is echter verre van droog. Het brood is compact en heeft een heerlijk mondgevoel. De kikkererwten geven het een bijzondere, hartige smaak. Dit brood ga ik zeker vaker maken. Het past goed bij een soep of salade.
Ik had nog wat kikkererwten over. Die heb ik uiteraard geroosterd.


Ingrediënten

320 g gekookte kikkererwten
4 g gist
1,5 dl water, handwarm
250 g bloem
1/2 thl suiker
1 thl zout


Bereiding

  1. Meng de suiker met het water en de gist. Laat dit 10 minuten staan.
  2. Pureer de kikkererwten.
  3. Voeg de gist toe aan de kikkererwten.
  4. Roer het zout door het bloem.
  5. Kneed de puree door het bloem.
  6. Blijf 10 minuten kneden tot er een soepel deeg ontstaat.
  7. Neem een kom en vet de bodem in met olie. Leg het deeg in de kom en laat 1 uur afgedekt rijzen.
  8. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  9. Zet voor het bakken een kommetje water in de oven.
  10. Leg het brood voorzichtig op een ingevette bakplaat.
  11. Bak het brood in het midden van de oven in 40 minuten gaar. Het brood is gaar als het hol klinkt wanneer je op de bodem klopt.
  12. Laat het brood afkoelen op een rekje.

Jelleke de Vos - Debets
gastblogger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...