donderdag 19 december 2013

Flan

Voor dit recept liet ik mij inspireren door een vriendin, zij komt oorspronkelijk uit Peru. Op het moment dat ik vertelde dat ik nog gecondenseerde melk over had en er een lekker recept voor zocht, riep ze meteen dat ik Flan moest maken. Het is een pudding waar haar man en kinderen dol op zijn en die veel in Peru gemaakt wordt als dessert.

Flan


















Het is een snel en makkelijk recept met een korte bereidingstijd. Geduld is alleen vereist bij het tijdens het bakken, want deze pudding heeft een uur nodig in de oven. Maar kijk naar het mooie resultaat, dat is het meer dan waard, alleen al het uiterlijk van dit dessert doet mij al watertanden. Ik maakte eenpersoonspuddinkjes. Maar je kan flan ook in een tulband, tulp of andere vorm ovenschaal maken.

Na een uitgebreide proefsessie, lees anderhalf flan verder, kan ik zeggen dat dit echt heerlijk is! Zoals mijn man zegt, niet te zoet, mooie textuur en een heerlijke combinatie van de vanille smaak met de karamel. Wij vonden het zo lekker, dat ik het serveer tijdens het kerstdiner.


Ingrediënten (6 personen)

150 g suiker / rietsuiker (of maak het jezelf makkelijk en gebruik agavesiroop, die hoef je niet eerst te karamelliseren en heeft bijna dezelfde smaak en is ook weer gezonder)
400 g gecondenseerde melk (1 blikje Friesche vlag)
400 g halfvolle koffiemelk
1 etl vanille essence of 1 vanille zakje
3 eieren
water

Per flan 407 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven voor op 175 graden.
  1. Zet een steelpannetje op laag vuur en vul de pan met een dun laagje water. Voeg de suiker toe en laat zachtjes borrelen. Zodra de suiker lichtbruin wordt is de karamel klaar en haal je de pan van het vuur. Let op, laat deze niet te lang doorgaan, want dan wordt de karamel bitter van smaak.
  2. Zet een ovenschaal klaar. In mijn geval waren dat zes kleine ovenschaaltjes. Giet een scheutje karamel in een schaaltje en probeer ook een gedeelte van de randen te voorzien van karamel. Dit doe je bij alle zes. Wil je het jezelf makkelijk maken, gebruik dan kant en klare agavesiroop i.p.v. karamel.
  3. Meng in een blender de eieren, gecondenseerde melk en koffiemelk.
  4. Verdeel het mengsel over de ovenschaal(tjes).
  5. Neem een braadslee en zet hier de ovenschaal(tjes) in. Ik zette de ovenschaaltjes in 2 grote ovenschalen. Vul de braadslee of ovenschaal met kokend water totdat 3/4 van de ovenschaal onder water staat.
  6. Zet in het midden van de oven en bak in 60 minuten gaar. 
  7. Voor de garnering maak je karamel. Herhaal stap 1, alleen nu met een klein beetje suiker en water. Leg een bakpapiertje klaar en giet de karamel op het bakpapier. Laat hard worden en snij met een groot mes grove stukken van de karamel.
  8. Haal de ovenschaal(tjes) uit de oven en laat afkoelen tot lauwwarm. Keer de ovenschaal(tjes) vervolgens om op een bord waar je het op wil serveren. De flan kan daarna een paar uur bewaard worden in de koelkast, deze zal verder opstijven.
  9. Garneer voor het serveren de flan met de grof gesneden karamel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...