maandag 22 juli 2013

Amandel-Lijnzaad crackers

In mijn strijd tegen de kilo's heb ik een nieuw wapen gevonden. Namelijk het letten op koolhydraten. Naast de calorieën worden deze nu dus ook geteld. Ik moet inmiddels een hoop laten staan maar het werkt voor mij prima. Wel is het zo dat alles wat knapperig is vaak veel koolhydraten bevat. Om toch een beetje in mijn 'crunch' behoefte te kunnen voorzien ben ik eens aan de slag gegaan in de keuken.

Amandel-Lijnzaad crackers















 
 
Het resultaat was een verassend knapperige, toch ook lichte en heerlijke cracker die eigenlijk net iets te goed weg eet. Omdat ze gemakkelijk naar eigen smaak te kruiden zijn, zijn ze erg veelzijdig. Mijn favoriet blijft de 'naturel'. Deze is heerlijk om zo te eten maar ook erg lekker met salade of een stukje kaas.
 
 

Ingrediënten (25 stuks)

50 g amandelschaafsel of amandelmeel
25 g lijnzaad
10 g geraspte Parmezaanse kaas
1 tl kokosolie
uienpoeder
knoflookpoeder
paprikapoeder
cayennepeper
snufje ketoembar
snufje zout
water
 
Per cracker 22 kcal.


Bereiding



1. Maal de amandelen en het lijnzaad fijn met een vijzel of met de keukenmachine. Een paar hele zaadjes is geen probleem, ik vind het zelfs wel iets toevoegen.
2. Doe hier de kruiden (naar smaak) en de kaas bij.

3.Voeg beetje voor beetje wat water toe tot je een samenhangend deeg hebt. 

4. Verdeel het deeg in kleine bolletjes en druk ze voorzichtig plat op een met bakpapier beklede bakplaat.
5. Bak de crackers in 15-17 minuten gaar op 175 graden Celsius. De crackers worden hard als ze afkoelen op een rekje.

Dit deeg laat zich niet gemakkelijk bewerken.
Maak je handen vochtig als je er mee aan de slag gaat.
Als het deeg te korrelig is helpt het om een beetje water toe te voegen.  
 
Je kunt het deeg ook heel voorzichtig uitrollen met een nat glas. Snijd het dan voor het bakken in de gewenste vorm.
 
Bewaar de crackers in een luchtdichte verpakking.

Varieer eens met basilicum of oregano voor een Italiaanse smaak of met Mexicaanse kruiden voor een ultiem zomergevoel.
 
Jelleke de Vos - Debets
Gastblogger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...