zondag 20 januari 2013

Vezelrijke gevulde cranberry koekjes

Ik werd vanochtend wakker met maar 1 gedachte: ik heb zin om iets lekkers te bakken! Niet gewoon maar een recept, ik vind het heel leuk om bestaande recepten te maken, maar het is nog leuker om er mijn eigen draai aan te geven en te experimenteren. Het recept moet ten eerste lekker zijn, maar ook gezond. Hij moet voldoende vezels bevatten, maar ook een lekkere 'bite' hebben.

Vezelrijke gevulde cranberry koekjes
 



















Al snuffelend op internet kwam ik dit recept tegen. Naar aanleiding van de foto heb ik vervolgens mijn eigen recept gemaakt. En zie hieronder het resultaat, ze zijn super lekker geworden! Krokant van buiten en zacht van binnen. Tijd om mijn recept te delen.

Ingrediënten (20 stuks)

Vulling
70 g gedroogde cranberries
30 g rozijnen
1 el rode vruchtenjam
100 ml water
Koek
50 g suiker
140 g appelmoes
100 g tarwebloem
110 g havermout
20 g lijnzaad
1 tl bakpoeder
1 tl koekkruiden
snufje zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden.
  1. Zet een pannetje op het vuur met de cranberry's, rozijnen, rode vruchtenjam en 100 ml water. Laat dit zachtjes 10 min. pruttelen.
  2. Meng alle droge ingrediënten van de koek door elkaar.
  3. Voeg hier al roerend de appelmoes aan toe, tot er een dikke massa ontstaat.
  4. Vet een ovenschaal in en plaats er bakpapier in. Dit zorgt er voor dat de koek straks makkelijk uit de schaal komt.
  5. Bedek de bodem met de helft van het koekjesdeeg. En bedek deze met de cranberry mix. Bedek deze tot slot met de overgebleven helft koekjesdeeg.
  6. Bak deze vervolgens op 180 graden, gedurende 30 tot 40 min. goud bruin.
  7. Haal na het bakken uit de oven en laat afkoelen tot lauwwarm. Snij vervolgens in blokjes. En smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...